Frequently Asked Questions
VOORAF AAN HET ONDERZOEK
Waarom wordt dit onderzoek uitgevoerd? Met je antwoorden verkrijgen we belangrijke informatie waardoor we beter kunnen gaan begrijpen hoe jongeren zich voelen en gedragen. Met deze informatie kunnen we bijvoorbeeld jongeren helpen die niet zo goed in hun vel zitten. Het doel is zelfs om met een app te komen waarin we gezinnen advies op maat kunnen geven!
Hoe wordt het onderzoek uitgevoerd? Je krijgt meerdere keren per dag een korte vragenlijst op je smartphone. We vragen dan bijvoorbeeld hoe het met je gaat, en wat je aan het doen bent. Hiervoor gebruiken we een app, die je op je mobiel installeert. Daarnaast sturen we nog 3 keer een langere online vragenlijst via de mail. Deze vragenlijst bevat vragen over bijvoorbeeld de kwaliteit van jouw relatie met je ouders en probleemgedrag.
Op welk moment van de dag ontvang ik de vragenlijsten? De vragenlijstjes worden gestuurd tussen 07:00 en 22:00 uur. Het is de bedoeling dat je de vragenlijstjes eerlijk en zo snel mogelijk beantwoordt. Na de oproep heb je maximaal 30 minuten de tijd om het in te vullen.
Hoe lang duurt het invullen van een vragenlijst? Het invullen van de dagelijkse vragenlijsten duurt ongeveer 1-4 minuten. De drie langere online vragenlijsten duren tussen 10 en 25 minuten.
Hoe lang duurt het hele onderzoek? Je ontvangt 3 weken lang dagelijkse vragenlijstjes. Daarnaast krijg je gedurende deze 3 weken nog drie wat langere vragenlijsten, waarvoor je langer de tijd krijgt.
TIJDENS HET ONDERZOEK
Waarom krijg ik elke keer dezelfde vragen? We snappen dat het soms wat saai en eentonig kan zijn, maar juist het steeds opnieuw stellen van dezelfde vragen helpt ons om je gevoel en gedrag op verschillende momenten goed te kunnen vergelijken. Het is belangrijk dat je alle vragenlijstjes invult. Ook verwachten we van je dat je alle vragen eerlijk beantwoordt. Alleen op deze manier kunnen we belangrijke informatie krijgen over de ontwikkeling van jongeren!
Kan ik ook een “0” aangeven bij de vragen? Ja, bij onderstaand soort vragen kan je een 0 aangeven. Als je 0 wilt invullen moet je wel even heen en weer bewegen met het schuifje, om daarna weer 0 aan te geven. Als het schuifje niet is bewogen krijg je namelijk het bericht dat je niet alle vragen hebt beantwoord.
Wat betekenen de onderstaande vragen?
Wat bedoelen jullie met de vraag of ik mijn ouders gezien en gesproken heb? Hiermee bedoelen we of jij en je ouder face-to-face met elkaar gepraat hebben (mondelinge gesprekken). Dit kan betekenen dat jullie een gesprek hebben gevoerd, maar dit kan ook zijn wanneer je ouder iets tegen jou heeft gezegd waarop jij niet hebt gereageerd. Bijvoorbeeld wanneer je moeder zegt dat je de afwas moet doen en jij loopt daarna weg.
Heb je de oorzaak van waarom je negatieve gevoelens ervaart op een andere manier proberen te bekijken? Als dit voor jou zo was, betekent dit dat je vanuit een ander daglicht naar je negatieve gevoelens keek. Bijvoorbeeld, je voelt je verdrietig omdat je een toets slecht hebt gemaakt. Kun je dit anders proberen te zien door dit te zien als belangrijke informatie om het de volgende keer beter te doen?
Was het moeilijk je negatieve gevoelens te controleren? Als dit voor jou zo was, betekent dit dat je het moeilijk vond om je negatieve gevoelens in de hand te houden en voelde je je overweldigd door je gevoelens. Je had misschien een huilbui of een woede-uitbarsting terwijl je dit niet wilde.
Heb je gemerkt hoe je negatieve gevoelens je gedachten en gedrag veranderden? Als dit voor jou zo was, betekent dit dat je wist dat hoe je je voelt ook een invloed had op hoe je je gedraagt of op wat je dacht. Bijvoorbeeld, je voelde je boos en je merkte op dat dit ervoor zorgde dat je niet zo vriendelijk was tegen de mensen om je heen.
Wat moet ik doen als er technische problemen zijn? Bijvoorbeeld wanneer ik een error krijg. Technische problemen meld je zo snel mogelijk bij ons onderzoeksteam. Je mag een email sturen naar projectadapt@uvt.nl of bellen/whatsappen naar 06 38678455.
Omdat ik nu elke dag vragen moet invullen over mijn dagelijks leven merk ik dat het eigenlijk niet zo goed met me gaat. Kan ik hierover met iemand praten? Ja, dat kan. De Kindertelefoon kan je elke dag bereiken tussen 11:00 en 21:00. Op de website van De Kindertelefoon kan je anoniem chatten met volwassen vrijwilligers of met leeftijdsgenoten. Het gratis nummer van De Kindertelefoon is 0800-0432.
NA AFLOOP VAN HET ONDERZOEK
Worden mijn gegevens veilig bewaard? Jouw gegevens blijven privé. Als jij de vragenlijst hebt ingevuld komen de antwoorden terecht in een groot databestand dat we bewaren op een server van de Universiteit van Tilburg. Jouw naam staat hier niet in, omdat jouw antwoorden gekoppeld zijn aan een uniek nummer.
Wie kan mijn antwoorden inzien? Alleen de onderzoekers van het onderzoeksteam krijgen de antwoorden te zien, en dat gebeurt anoniem. Zij weten niet welke antwoorden bij welke persoon hoort. Jouw naam wordt namelijk gekoppeld aan een code en we gebruiken in het onderzoek alleen die code (bv. 1801). Niemand anders krijgt jouw antwoorden in te zien, dus ook niet school, je ouders of hulpverleners.
Wat zit er voor mij in? Tijdens het onderzoek kan je meer over jezelf en je gezin leren. Als je dat wilt, geven we je achteraf een humeurprofiel om te zien hoe je je tijdens ons onderzoek gevoeld hebt. Je kan daarnaast maximaal 20 euro met je deelname verdienen. Dit is afhankelijk van je bijdrage aan het onderzoek: je ontvangt 5 euro wanneer je alle lange vragenlijsten hebben ingevuld, plus 5 euro per week wanneer je minimaal 75% van de korte vragenlijsten in die week hebt beantwoord.
Wat is een humeurprofiel? Aan het einde van het onderzoek kan je een humeurprofiel krijgen. In het profiel kan je zien hoe je je voelde tijdens de onderzoeksperiode. Een voorbeeld staat hieronder.